קמעונאות סקירה כללית
לפי נתוני בנק ישראל בשנת 2017, סכום העסקה הממוצעת בצ'ק עמד על סך של 8,403 ₪, המהווים גידול של 25% לעומת שנת 2011. נראה כי הגידול שאנו רואים בעסקה הממוצעת בצ'קים בשנת 2017 מעיד על מחנק האשראי במשק הישראלי בקרב המעמד הבינוני והנמוך ועל כך שהצרכנים מרכזים את רכישותיהם ומגדילים את סכום העסקה הממוצעת במרבית הענפים. ככל שהעסקה גדולה יותר, כך הצרכנים מעוניינים להשתמש בצ'קים המהווים אשראי נוסף למשקי הבית מעבר למסגרת האשראי שיש להם בבנקים ובחברות כרטיסי האשראי.
בעוד שרבים סברו שהצ'ק הוא נחלת העבר, כמות הצ'קים בישראל עמדה על 102 מיליון בשנת 2017, סכום השימוש בצ'קים רק גדל בכל שנה ועלה בשבע השנים האחרונות מ – 727 מיליארד ₪ ב – 2009 ל – 854 מיליארד ₪ ב – 2017. 118 מיליארד מהם שולמו בבתי עסק קמעונאיים.
סכום הצ'קים עלה אך שמר על הנתח שלו מעוגת התשלומים (18%), נתח המזומן קטן ל- 33% ונתח העוגה של כרטיסי האשראי עלה ל- 48%. נתון מעניין נוסף הוא אחוז החזרה של צ'קים בישראל, אשר עמד על – 3.6% בשנת 2017.
נתונים שפורסמו על פי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מדווחים על כך של- 16% ממשקי הבית אין כלל כרטיס אשראי ובמגזר הערבי ל- 47% ממשקי הבית אין כלל כרטיסי אשראי.
בנוסף, 54% ממשקי הבית היו במצב של משיכת יתר בחשבונם לפחות חודש בשנה האחרונה, ל- 1/3 מהם זה היה המצב במרבית השנה – דבר זה מדגיש את הצורך באמצעי תשלום נוסף וחשוב בעיקר למעמד הביניים ולשכבות החלשות במשק הישראלי.